U bent hier: Home / Over de UB / Tevredenheidsenquête

Tevredenheidsonderzoek Universiteitsbibliotheek

Universiteitsbibliotheek KU Leuven en bibliotheek LUCA School of Arts evalueren hun dienstverlening

Universiteitsbibliotheek KU Leuven en bibliotheek LUCA School of Arts evalueren hun dienstverlening

De LibQUAL+ enquête stond open voor alle studenten en personeelsleden van de KU Leuven en van LUCA School of Arts. Op 16 februari 2016 werden zij per e-mail uitgenodigd om deel te nemen aan de bevraging. Deelnemers maakten kans op een iPad of een Fnac waardebon.

WAT NU?

En de winnaar van de iPad is...

Resultaten

Het managementteam van de UB en van LUCA School of Arts hopen door middel van deze bevraging een duidelijker beeld te krijgen van de kwaliteit van de huidige dienstverlening. Niet alleen van de onderdelen waarin de bibliotheken goed scoren, maar ook die waarin verbetering wenselijk is.De antwoorden werden verwerkt door het LibQUAL team van ARL. Men ziet erop toe dat de resultaten op geen enkele wijze in verband gebracht kunnen worden met individuele personen. Het e-mailadres van de respondenten diende enkel om de organisatoren in staat te stellen om de geschenken te verloten. ARL bezorgde na afloop de resultaten aan het managementteam van de UB en LUCA School of Arts. Die zijn ze momenteel verder aan het analyseren om er de gewenste acties aan te koppelen.

De enquête bestaat uit een gestandaardiseerde vragenlijst. Het invullen ervan neemt minder dan tien minuten in beslag.

Met al je vragen rond deze enquête kan je terecht op volgend contactadres: libqual_support@kuleuven.be.

LibQUAL+ 2016

Van 16 februari 2016 tot en met 25 maart 2016 peilden alle bibliotheken van de KU Leuven en van LUCA School of Arts middels een grootschalige online bevraging naar de mate van tevredenheid bij hun klanten. Daartoe werd net zoals in 2008 en 2012 gebruik gemaakt van de LibQUAL+ methode. Voor LUCA School of Arts was het de eerste deelname.

De vorige LibQUAL+ enquêtes leverden - in 2008 en 2012 - interessante resultaten op en dat leidde tot heel wat concrete acties in alle bibliotheken van de KU Leuven (o.a. Blokken in Leuven, langere openingstijden, intrede van leercentra, EZ Proxy voor remote access, eenvormige tarieven en termijnen, enz.).

Hoe tevreden ben jij over de UB? (c) Rob StevensLibQUAL+ is een webgebaseerde, op bibliotheken gerichte enquête opgesteld door de Association of Research Libraries (ARL). De vragenlijst peilt bij elk onderdeel van de dienstverlening naar de verwachting van de klant en de mate waarin hij of zij tevreden is over het niveau zoals dit wordt aangeboden.

LibQUAL+ is een nuttig instrument om aan benchmarking te doen. Door gebruik te maken van de gestandaardiseerde vragenlijst is het mogelijk om de kwaliteit van bibliotheekdiensten van de KU Leuven en van LUCA School of Arts te vergelijken met die van andere gelijkaardige bibliotheken in binnen- en buitenland.

LibQUAL+ is een belangrijke pijler binnen het strategisch plan van de Universiteitsbibliotheek (UB) en LUCA School of Arts .

LibQUAL+ 2012

Van 20 februari 2012 tot en met 30 maart 2012 peilden alle bibliotheken van de KU Leuven middels een grootschalige online bevraging naar de mate van tevredenheid bij hun klanten.

De enquête was - dit keer in de Lite-versie - opnieuw een groot succes. Ruim 6000 gebruikers vulden het webformulier op een geldige manier in. We willen dan ook alle deelnemers en medewerkers van de universiteitsbibliotheek hartelijk danken voor hun medewerking aan dit grootschalig project!

LibQUAL 2008

De vorige LIBQUAL+ enquête (2008) leverde interessante resultaten op en leidde tot heel wat concrete acties in alle bibliotheken van de KU Leuven (o.a. Blokken in Leuven, langere openingstijden, enz.).